Col·laboració publicoprivada per crear valor públic

Col·laboració publicoprivada per crear valor públic
24/03/2015
Manel Jovells, president de La Unió

Podem parlar de valor públic, amb cooperació de la iniciativa privada, molt abans que l'Estat desplegués estructures pròpies per donar determinats serveis. Al nostre país, tradicionalment, la cooperació publicoprivada ha estat un element clau per configurar un model propi de prestació de serveis, sanitaris i d'altres, adaptat al context social i polític de cada moment i avançat a les inèrcies burocràtiques.

Podem trobar altres exemples d'èxit de col·laboració publicoprivada, com és el cas dels mercats municipals de Barcelona. No és només l'oferta comercial, sinó també el fet de mantenir el sentit de plaça el que crea valor públic dels mercats a la ciutat.

Aquest exemple l'explicava Jordi Torrades, gerent de l'Institut Municipal de Mercats de Barcelona, quan abordava els factors clau de la cooperació publicoprivada en la gestió municipal, en una conferència feta en el marc del Programa PARTNERS de l'Institut de Governança i Direcció Pública d'ESADE. Això va ser el 19 de març, durant la presentació de la IV edició de l'Observatori de la Cooperació Publicoprivada en les Polítiques Sanitàries i Socials impulsat per La Unió i ESADE.

Al llarg de la nostra història, la medicina i el comerç han esdevingut dos motors de canvi i progrés constant i, en ambdós casos, s'han convertit en referents per a altres països.

A Barcelona, trobem al segle XII, l'hospital de Santa Eulàlia o de Sant Marcús, que, posteriorment, juntament amb altres centres, donarien lloc a l'Hospital de la Santa Creu i Sant Pau. Dos segles abans, trobem la primera empremta documentada d'un mercat d'abastament a l'actual plaça de l'Àngel. L'actuació pública, amb concurrència del sector privat, ha regulat l'oferta sanitària fins arribar actualment a la creació del sistema sanitari integral d'utilització pública, el SISCAT. De la mateixa manera, la renovació dels mercats no es podia fer sense la cooperació de les empreses interessades en oferir els seus productes i no hauria aportat valor a la ciutat sinó s'hagués fet amb el lideratge de les institucions públiques, amb una clara voluntat de situar-los en el segle XXI.

En moments de dificultat com els que ens toquen viure és més necessari que mai que les polítiques públiques protegeixin i adeqüin aquests serveis a la realitat econòmica i social. Si la crisi ha afectat els mercats per la pèrdua de poder adquisitiu de la clientela, els centres sanitaris s'han vist afectats per la disminució dels ingressos públics, sense reduir, ans al contrari, la seva activitat.

A més de l'aspecte econòmic, ens enfrontem a canvis socials profunds com la irrupció de les noves tecnologies, que ens obliguen a pensar en noves formes de prestar serveis, en la necessitat de formació continuada i en més apropament als nous hàbits de la població en el marc d'un procés en el qual administració i sector privat cooperin.

Aquests canvis els resoldrem afrontant un debat serè i treballant de manera col·laborativa. Recentment, hem fet un estudi a La Unió sobre aliances estratègiques i col·laboració publicoprivada, que inclou 208 iniciatives que impliquen 118 entitats i que posa de manifest que el 50% de les col·laboracions s'han realitzat entre el sector públic i el sector privat i que el 40% són col·laboracions estables fetes des de fa cinc anys. També és remarcable que el que impulsa les organitzacions a establir les col·laboracions és millorar l'efectivitat de la pràctica assistencial (41%). Aquest fet que posa de manifest la preocupació per atendre millor les necessitats de la població.

Aquestes dades, però sobretot l'experiència de la sanitat i els mercats com a dinamitzadors de l'economia productiva i l'aval de les enquestes de satisfacció de la ciutadania, que en ambdós casos els hi posen un notable, malgrat les dificultats, ens animen a seguir treballant per donar resposta als reptes de futur.

El futur a la resta de països del nostre entorn també va en la direcció de  fomentar els valors de la col·laboració publicoprivada, de la governança, de l'autonomia de gestió, de la transparència... seria lamentable que nosaltres, que tenim un model basat en aquests valors, generat al llarg de la història i que ens defineix com a país, ara, en lloc de revisar-lo i posar-lo al dia ens el deixéssim perdre.


5 Comentaris
Comentaris
Justa la fusta
25/03/2015
Dr V. Botella
Totalment d’acord. Es impensable una bona sanitat pública sense una forta imbricació amb la iniciativa privada, aportadora, no substitutiva. El que es important es el nivell de servei assolit. En el meu parer el que ha de ser irrenunciablement públic, democràtic i transparent es el control i fins a on ha d’arribar la oferta; això es el que hauria de preocupar en els polítics
25/03/2015
pep sant
Sens dubte, la col.laboració públic-privat forma part de la història i l'actualitat del sistema sanitaria català. És responsabilitat de tots cercar camins per mantenir-lo en els nivells que la població reclama i és evident que el context de globalització general i de dificultats econòmiques del Govern està posant una pressió especial al sistema. Cal que la societat i especialment les associacions de pacients, puguin jugar un paper en la recerca del consens entre totes les parts implicades i garantir un projecte a mig termini que no estigui condicionat per les majories puntuals o el color del Govern.
24/03/2015
Xavier Trabado Farré
En la magnífica experiència dels mercats de Barcelona, el Sr. Torrades destacava que havia estat possible pel consens polític que existia quan es va planificar el model. Consens com el que existia, també, quan es va publicar la LOSC. Ara fem el contrari, s'utilitza la sanitat per la picabaralla política. No es miren les dades, ni es comparen resultats. Es parla per parlar.
24/03/2015
Helena Ris
M’ha semblat molt oportú aquest article, especialment en els moments actuals.
Impressionant la xifra de 208 iniciatives!
Una cordial abraçada.
Joan Amigó
24/03/2015
Joan Amigó i Ferrater

Deixa el teu comentari
Notificació via correu electrònic dels nous comentaris
Moderació de comentaris. Us informem que els comentaris són prèviament revisats en horari laboral abans de ser publicats. La Unió es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg o  que no s'ajustin al tema de debat. 
La Unió
València, 333 baixos
08009 Barcelona (Barcelona)
Tel 93 209 36 99
uchuch.cat
IHF 2017 - Full memberCreu de Sant JordiMemorial Josep trueta Web Mèdica Acreditada. Veure més informació DNV - Certificat del Sistema de Qualitat ISO9001
Data última actualització: 24/11/2017