Clínica Girona aplica una nova tècnica de radiofreqüència per tractar amígdales, roncs i apnees: La coblació

Del 24/04/2012 al 26/04/2014
És mínimament invasiva, poc dolorosa i facilita una recuperació molt ràpida

Procés Coblation Clínica de Girona
La Dra. Carme Vilaró, del Servei d'Otorinolaringologia de Clínica Girona, ha començat a aplicar la nova tècnica de la radiofreqüència per coblació pel tractament dels roncs, les apnees de nens i adults, les amígdales i els cornets.

“És una tècnica mínimament invasiva”, explica la doctora Vilaró, “que ens permet fer les intervencions mes freqüents de la nostra especialitat sense els temibles sagnants tant intraoperatoris com postoperatoris. Té molts avantatges pel pacient: és poc dolorosa i la recuperació és molt ràpida”.

La novetat d'aquesta tècnica quirúrgica de radiofreqüència per coblació és que es treballa a una temperatura de entre 40 y 70 graus: “És un sistema energètic”, afirma la Dra. Vilaró, “no tèrmic, per la qual cosa desnaturalitza el teixit, no el carbonitza. L'energia de la radiofreqüència absorbida es converteix en calor dins del teixit, la membrana cel·lular es trenca, i el líquid del seu interior es converteix en vapor, la qual cosa preserva el teixit adjacent. En conclusió: Redueix el volum del teixit sobre el que actua o, si cal, l'elimina”.

Aquesta nova tècnica d'electrocirurgia bipolar, que ja s'està aplicant al Servei d'Otorinolaringologia de Clínica Girona, és especialment indicada pel tractament de les amígdales, pels roncs i les apnees de nens i adults, i davant de dificultats respiratòries pels cornets nasals.

Radiofreqüència per coblació Clínica de Girona
Avantatges de la radiofreqüència per coblació (electrocirurgia bipolar)

Amígdales
A part de causar les habituals infeccions “angines”, molts nens tenen les amígdales massa grans: hipertròfiques, la qual cosa provoca dificultat respiratòria alta, amb roncs i fins i tot apnees (lapsus de temps sense respirar). Fa que dormin malament, tenen un son superficial, durant el dia estan cansats, malhumorats; amb baix rendiment escolar. Els hi costa menjar; se'n cansen. En casos extrems es pot produir una mort sobtada. Amb una amigdalectomia (extirpació) ó amigdalotomia (reducció), el problema queda resolt.

La Radiofreqüència per coblació és l'única tècnica que permet fer la cirurgia de les amígdales reduint el teixit o eliminant-lo totalment: permet remodelar l'amígdala obtenint la mida adient per a cada persona, en relació a la forma y volum de la seva cavitat oral. És molt poc dolorosa i el pacient pot menjar sense molèstia l'endemà de la intervenció.

Dificultat respiratòria nasal per hipertrofia de cornets
Els cornets són unes estructures de dins el nas que serveixen per escalfar i humidificar l'aire que respirem. Si per un problema genètic, al·lèrgic o d'abús d'esprais nasals, es produeix una inflamació crònica (rinitis), els cornets augmenten de mida i es produeix l'hipertròfia de cornets, la qual cosa provoca una obstrucció nasal crònica.

Amb la Radiofreqüència per coblació s'aconsegueix una reducció dels cornets, que augmenta el pas d'aire, sense ferida cruenta. L'energia de la radiofreqüència per coblació, a través d'un terminal que s'introdueix per sota de la capa superficial del cornet inferior, provoca un efecte de coagulació que fa que es redueixi el seu volum. Es pot fer amb anestèsia local i el més important és que quasi mai fa falta taponar el nas.

Roncs i apnees
Els roncs i les apnees es produeixen normalment per amígdales hipertròfiques quant es tracta de nens i per problemes de paladar, úvula (campaneta), amígdales i/o base de llengua, en cas dels adults. Com que els factors que ho provoquen són varis, el tractament a aplicar varia d'un pacient a un altre. Poden produir-se roncs i apnees degut a un augment del paladar tou, o per un augment de la base de llengua, una hipertròfia de les amígdales o per una suma de varis de aquests i altres factors.

La aplicació de la Radiofreqüència per coblació per sota de la mucosa del paladar és útil en els ronquets simples. En cas d'apnees potser caldrà fer una resecció de paladar tou amb o sense amigdalectomia. En qualsevol cas amb la nova tècnica de Radiofreqüència per coblació el procediment quirúrgic és molt menys dolorós i agressiu que amb un làser ó amb la cirurgia convencional.

Aparell Coblator Clínica de Girona
Per a més informació: