La Unió apunta la integració i el treball conjunt entre proveïdors com el repte de l’atenció sanitària

La Unió apunta la integració i el treball conjunt entre proveïdors com el repte de l’atenció sanitària
Dimarts 02/09/2014
  • Anna Riera, directora Sanitària, Social i de Participació Associativa de La Unió, participa en un ‘workshop' al Fòrum Europeu d'Atenció Primària.
  • L'acte ha acollit la presentació de diversos casos d'èxit, sobre l'Hospital Lleuger de Cambrils, l'autogestió en organitzacions d'atenció primària i les eines tecnològiques per a l'atenció integrada de salut.

(Barcelona, 2/09/14)-. Cal fomentar la integració dels serveis de salut per millorar el treball conjunt entre proveïdors i aconseguir oferir una millor atenció als pacients. Aquesta és una de les conclusions que ha exposat Anna Riera, directora Sanitària, Social i de Participació Associativa de La Unió, en un workshop organitzat en el marc de la 5a Conferència del Fòrum Europeu d'Atenció Primària i celebrat aquest matí a Barcelona. Amb aquest workshop es pretenia posar de manifest que, dins d'un mateix sistema de salut, hi ha diferents maneres d'assolir els mateixos resultats i que s'ha d'actuar d'una manera o d'una altra en funció de l'entorn i de les eines de les quals es disposi.

En la seva intervenció, Anna Riera ha incidit en la necessitat de potenciar i donar més pes a l'atenció primària (AP) dins del sistema, una atenció primària que, segons ha dit, “hem d'aconseguir que sigui més resolutiva”. A més, ha destacat que “cal que el sistema estigui centrat a respondre les necessitats dels pacients”. Així mateix, Riera ha recordat que fa falta desenvolupar models que permetin compartir informació de salut entre els diferents proveïdors.

Com a exemple d'èxit, la directora Sanitària, Social i de Participació Associativa de La Unió ha exposat el cas de l'Hospital Lleuger de Cambrils, un centre que depèn dels metges d'atenció primària, els quals són la porta d'entrada per on els pacients arriben al sistema i els responsables de definir el tipus d'atenció que se'ls donarà. Així doncs, aquests metges s'encarreguen d'organitzar l'atenció als pacients, d'assignar recursos i de gestionar les dependències funcionals, de manera que tots els serveis depenen de l'equip de supervisió d'AP. A més, segons ha explicat Anna Riera, la coordinació funcional d'aquest hospital es basa en circuits totalment flexibles, ben definits per a cada malaltia i que estableixen quins casos han de ser derivats a atenció especialitzada. També és clau el seu sistema d'informació global, amb calendaris compartits i una única història clínica electrònica.

Tal com s'ha explicat a l'acte d'aquest matí, el model de l'Hospital Lleuger de Cambrils ha permès ampliar les competències dels metges d'atenció primària i, alhora, ha disminuït les visites per part dels metges d'atenció especialitzada a l'hospital. A més, ha suposat una millora de l'atenció integrada i ha permès obtenir millors resultats. 

En el mateix àmbit de l'atenció primària, a l'acte d'avui s'ha presentat un cas d'experiències innovadores d'autogestió. Concretament, Carlos Brotons, de l'EAP Sardenya, ha fet una introducció sobre les Entitats de Base Associativa, de les quals ha remarcat que obtenen destacats estalvis econòmics i de satisfacció dels usuaris, i que –segons dades del Departament de Salut– tenen una mitjana anual del cost per pacient de 329€, mentre que aquesta xifra per als CAP és de 459€. Brotons també ha exposat l'experiència de l'EAP Sardenya, que es va fundar l'any 2000 i en la qual s'ha desenvolupat una gran tasca per aconseguir la integració amb els centres hospitalaris de la zona (l'Hospital de Sant Pau i el Dos de Maig). Aquesta integració ha permès la derivació d'emergències als hospitals i de visites a especialistes, així com la creació d'una unitat de recerca i una unitat docent. En la seva intervenció, Carlos Brotons ha subratllat la importància del contacte directe mitjançant el correu electrònic, el fet de compartir la història clínica electrònica i de comptar amb un programa Pre-Alt. 

La tercera experiència de la sessió s'ha centrat en els models basats en eines tecnològiques per a l'atenció integrada de salut, presentada per Carlos Alonso-Villaverde, de la Xarxa Sanitària Santa Tecla. Alonso-Villaverde, qui ha remarcat la necessitat de connectar i compartir informació entre els diferents nivells d'una organització de salut, ha explicat el model desenvolupat a la Xarxa Sanitària Santa Tecla. Segons ha explicat, el registre electrònic de Salut millora la qualitat de l'atenció als pacients, augmenta la seva participació en el tractament i, a més, permet un diagnòstic més acurat i, en conseqüència, millors resultats de salut. Així mateix, millora la coordinació de l'atenció que s'ofereix a l'usuari i permet augmentar les pràctiques eficients i l'estalvi.

L'objectiu del workshop, organitzat per la International Hospital Federation amb el suport de La Unió i que portava per títol Challenges and achievements in integrated care: different healthcare providers working together, era posar de manifest la importància del treball conjunt i integrat en un sistema de salut com el de Catalunya, que està format per diversos agents, de tipologia molt diversa

 

La Unió
València, 333
08009 Barcelona (Barcelona)
Tel 93 209 36 99
uchuch.cat
IHF 2017 - Full memberCreu de Sant JordiMemorial Josep trueta Web Mèdica Acreditada. Veure més informació DNV - Certificat del Sistema de Qualitat ISO9001
Data última actualització: 22/10/2017