La Unió va dur a terme fa uns mesos la segona sessió de treball focal amb un grup de metges (caps de servei i metges adjunts) i un d'infermeria (directors/es i infermers/es). L'objectiu de la sessió era apropar-se a la veu dels professionals i recollir inquietuds, interessos i expectatives. A partir d'aquesta sessió, s'han elaborat conclusions i propostes sobre els elements nuclears que des de La Unió s'hauran de tenir en compte. En aquesta ocasió, els temes de debat han estat el programa d'atenció a la cronicitat i l'organització del terciarisme. Les aportacions de la sessió i les conclusions del debat es recullen al document “Debat amb metges i infermeres de l'àmbit hospitalari - Informe dels Grups Focals 2014”.
En aquesta newsletter trobareu les conclusions de la sessió de treball. Per ampliar la informació, podeu consultar les altres dues newsletters que s'han enviat recentment, una centrada en el programa d'atenció a la cronicitat i l'altra sobre l'organització del terciarisme.
Des de La Unió es pretén donar la màxima difusió als continguts del debat, així com fer-lo extensiu a tots els professionals. Per això, us convidem a fer les vostres aportacions sobre el tema a Twitter, amb el hashtag #DebatProfessionals.
La segona edició dels Grups Focals dóna continuïtat a la primera trobada, que es va dur a terme el 2013. Totes dues segueixen una de les línies transversals aprovada a l'Assemblea General de La Unió, que té per objectiu l'orientació als professionals de les organitzacions sanitàries. A l'edició de 2013 es va tractar el model sanitari català, organització (clima, participació i implicació), lideratge i gestió clínica, i professió: competències i avaluació. Les seves contribucions al debat van quedar recollides en l'informe dels Professionals 2013.

Les principals conclusions sobre l'eficàcia de la metodologia utilitzada són:
Les principals conclusions del treball qualitatiu dels grups focals són:


Davant la situació actual, els professionals tenen moltes coses a dir. Com a protagonistes del sistema, volen ser escoltats i tenen propostes concretes de canvi i de racionalització dels recursos. Demanden, entre altres, un nou model d'atenció, que estigui més centrat en el pacient, i reclamen per fer-ho eines per treballar més coordinadament i conjunta. En aquest sentit, el programa d'atenció a la cronicitat convida a canviar les metodologies més clàssiques del treball assistencial per passar a un model d'atenció centrada en les persones.
Com a resultat d'aquesta experiència amb metodologia qualitativa s'han après moltes coses. De forma molt resumida i com a conclusió, els professionals fan aquestes propostes d'actuació:
En aquest sentit, des de l'àmbit patronal i com a continuïtat del procés de diàleg amb els professionals, es valoren les actuacions següents:
Ens movem per les persones - Mirem al futur amb una mirada oberta
La Unió València, 333 baixos - 08009 Barcelona (Barcelona) Tel. 93 209 36 99


