Més de 300 participants van assistir a la jornada COMSalut, que portava per títol “Comunitat i Salut: Atenció Primària i Comunitària” i que es va celebrar el passat 2 de juny. L'acte, organitzat per La Unió, el CSC i l'ICS, es va centrar en el projecte COMSalut, un programa que implica directament les àrees bàsiques de salut de Catalunya, les quals ofereixen als ciutadans una atenció integral de la salut en tots els àmbits de la seva comunitat. La implantació progressiva del COMSalut va iniciar-se al juliol del 2015 amb la idea d'anar més enllà de les prescripcions mèdiques tradicionals, promovent hàbits saludables per prevenir malalties i millorar les condicions de vida dels ciutadans. Així, el seu objectiu és doble: promoure el desenvolupament de la salut comunitària a Catalunya reorientant el sistema sanitari i augmentar la implicació del conjunt de la societat en la protecció i la promoció de la salut.
A la inauguració, Anna Riera, directora de Participació Associativa de La Unió, va destacar el compromís per l'atenció comunitària. Per la seva part, Rosa Maria Morral, directora assistencial d'Atenció Primària i a la Comunitat, va fer referència a l'oportunitat de lideratge en atenció comunitària que, segons va dir, només es pot fer des de l'atenció primària. Així mateix, José Augusto García Navarro, director general del CSC, va recordar que l'atenció comunitària és un tema intersectorial i que cal treballar en xarxa i amb esperit col·laboratiu.
L'acte va començar amb una presentació sobre la necessitat de la reorientació efectiva del sistema sanitari, a càrrec de Joan Guix, secretari general de Salut Pública del Departament de Salut. Després, hi va haver un col·loqui sobre què és i què pretén el projecte COMSalut, que va incloure la intervenció d'Andreu Segura, coordinador del projecte COMSalut. La sessió també va comptar amb tres taules, una amb la visió dels professionals, una sobre la visió de les entitats proveïdores i, finalment, una altra centrada en la visió de les entitats locals i ciutadanes. En aquesta newsletter trobareu un resum de la jornada, així com les presentacions que es van fer a l'acte.

La sessió es va iniciar amb la conferència “La necessitat de la reorientació efectiva del sistema sanitari”, a càrrec de Joan Guix, secretari general de Salut Pública del Departament de Salut. A la seva intervenció, va recordar que hi ha factors socials que juguen un paper destacat en la salut i que, segons el seu punt de vist, no es poden deixar de banda.
També va explicar que s'ha donat una medicalització creixent, que va qualificar com a “invasió de la medicina” en alguns àmbits. Per aquests i altres aspectes, va dir, l'actual sistema sanitari és insuficient, no és capaç de donar resposta a les necessitats creixents de la població. Així, doncs, va comentar, el model biomèdic clàssic és insuficient.
Per tot això, va apuntar la necessitat de definir un nou model sanitari que, tal com va matisar, ha de ser equitatiu, eficient, sostenible, públic, de qualitat, eficaç, participatiu i que fugi de la iatrogènia. I és en aquest nou model on la salut comunitària ha de jugar un paper important, va afegir. Per acabar, va subratllar que cal replantejar el sistema sanitari per tal de millorar-lo.

Andreu Segura, coordinador del projecte COMSalut, va ser l'encarregat de donar a conèixer aquesta iniciativa, que va néixer per una petició del conseller Boi Ruiz. En la seva explicació, Segura va donar molta importància a la implicació del Departament de Salut en el projecte, que es va materialitzar amb la signatura d'un acord març el 8 de juliol de 2015.
Pel que fa als reptes més rellevants del COMSalut, Andreu Segura va enumerar:
Així mateix, el coordinador va insistir en la necessitat de deixar de fer coses que s'han estat fent fins ara perquè, segons va dir, no calen. Des del seu punt de vista, fa falta canviar la mentalitat, deixar de fer el que no és necessari. I, per aconseguir-ho, va dir, cal molt coratge i molt suport de les entitats proveïdores.
D'altra banda, va fer referència a la importància que el COMSalut dóna a parlar amb la gent del carrer, les entitats, els diferents equips, etc. Tot, per donar una altra mirada a la feina que es duu a terme. Per acabar, entre altres coses, va destacar el fet de tenir en compte la dimensió social de la persona a l'hora d'atendre-la.
Per ampliar la informació, podeu descarregar la presentació que Andreu Segura va fer a la jornada:

La primera taula de la jornada va recollir la visió dels professionals sobre el projecte COMSalut i va estar moderada per Andreu Segura. En aquesta part, es van presentar diverses experiències relacionades amb el desenvolupament d'aquesta iniciativa a diferents entitats. Concretament, hi van intervenir (feu clic a sobre els enllaços per descarregar les presentacions que van fer els ponents):

La segona taula de la sessió, que va ser moderada per Josep Maria Argimon, subdirector del CatSalut, es va centrar en la visió de les entitats proveïdores. Hi van participar Lluis Gràcia, director de l'EBA Vallcarca; Antoni Peris, gerent del CASAP; Jaume Benavent, gerent del CAPSE, i Rosa Maria Morral, directora assistencial d'Atenció Primària i a la Comunitat. En aquesta taula es van abordar aspectes com la importància de mesurar resultats en l'atenció comunitària, el paper que ha de jugar-hi el CatSalut, el finançament, quins canvis organitzatius són necessaris, què s'ha fet bé fins ara i què s'ha de fer encara.
D'entre les aportacions que van fer els professionals de les entitats proveïdores, destaca la necessitat d'ajustar el contracte programa per integrar els canvis que són necessaris, així com incloure modificacions en els indicadors de la part variable. També es va donar especial importància a l'avaluació de la tasca realitzada i al fet de fugir dels paradigmes antics i anar més enllà per fer els canvis que calen.
D'altra banda, es va comentar que s'ha d'aconseguir que es doni una orientació comunitària per part de tots els actors que intervenen en l'atenció sanitària. És a dir, que es faci també des dels hospitals, altres departaments, etc. i no només a l'atenció primària. En aquest sentit, també es va demanar que la formació integri l'atenció comunitària perquè sigui ja des de les facultats que es tingui en compte.
Pel que fa als recursos, tots els participants a la taula van expressar que són conscients que no és un bon moment per sol·licitar més finançament però, per fer front a aquesta situació, van demanar altres recursos, com el fet de disposar de temps per gestionar i organitzar qüestions relacionades amb l'atenció comunitària, així com que totes aquestes iniciatives s'incloguin a l'agenda dels professionals. També van apuntar que els equips són directament els que han de dir quines necessitats tenen i quins canvis organitzatius requereixen. Book of Dead es una tragamonedas popular entre los jugadores debido a su tema egipcio y las numerosas oportunidades de ganar grandes premios. Con 5 carretes, 10 lÃneas de pago y la función de giros gratis con sÃmbolos expansivos, el juego es una experiencia emocionante. Juega ahora en www.bookofdead.cl y descubre por qué este juego es tan amado por tantos jugadores.
Per últim, van insistir que el COMSalut és un projecte que va de baix cap a dalt, que surt directament dels equips de primària –aspecte que van considerar molt positiu– i que, des del CatSalu,t s'ha dut a terme un gran reconeixement de la feina feta fins ara.

La tercera taula va recollir el punt de vista de les entitats locals i les entitats ciutadanes, i va estar moderada per Manel Ferré, president del CSC. En aquesta taula, van intervenir i explicar les experiències de les seves entitats (feu clic a sobre els enllaços per descarregar les presentacions que van fer els ponents):
Ens movem per les persones - Mirem al futur amb una mirada oberta
La Unió València, 333 baixos - 08009 Barcelona (Barcelona) Tel. 93 209 36 99


