En el marc de la Jornada que La Unió ha organitzat enguany per posar en comú diverses experiències de com les entitats de la XHUP s'aproximen al ciutadà a través de la Comunicació, se'm va encomanar parlar sobre l'experiència del Gabinet de premsa de l'Hospital de la Santa Creu i Sant Pau i la seva extenisió a d'altres entitats sanitàries i socials.
Breument, es pot definir la tasca d'un gabinet de premsa com l'intercanvi i elaboració d'informació amb periodistes, més o menys especialitzats. Aquests es nodreixen de la informació que emet el centre per realitzar la seva feina, és a dir, publicar en els mitjans informacions relacionades amb la salut. Així doncs, la imatge de la nostra institució tindrà molt a veure amb l'habilitat de comunicació que tinguin els responsables dels gabinets de cada centre a l'hora de trasmetre la informació que se'ls hi demana o que emeten per voluntat de la mateixa institució.
Les variables que influeixen en aquesta primera premisa són molt diverses i faran que el resultat final del missatge sigui més o menys favorable per a l'entitat. Aquestes variables poden ser de caire intern, com per exemple l'accés a la informació que té el gabinet de premsa per elaborar els missatges que s'emetran als mitjans, o externes, com l'expertesa del receptor per entendre un missatge sovint complex (llenguatge científic).
Estar present en els mitjans d'una forma proactiva ajuda a que es conegui cada centre pel que fa. Així doncs, la relació fluida amb la premsa, amplificador de la informació que emet l'entitat, ajuda sempre en els moments difícils – crisi mediàtica – ja que hem treballat per a que els mitjans, ens coneguin i sàpiguin qui sóm, què fem i cóm ho fem.
Els professionals de l'assitència, principal activitat d'aquestes entitats, són cabdals alhora de facilitar la comprensió de les informacions científiques als responsables del gabinet de premsa, “descodificant” la informació científica a un llenguatge planer i ajudant a clarificar el missatge per evitar que el gabinet de premsa “fiqui la pota” emetent informació poc entenedora. Tots volem comunicar el què fem amb el major grau d'excel·lència.
Per acabar, és important remarcar que en aquest moment en el que la informació on line i la immediatesa de la xarxa té cada cop més adeptes, i la crisi econòmica ha obligat molts mitjans a que periodistes “tot terreny” cobreixin informacions científiques sense tenir, potser, l'experiència suficient que els permet interpretar aquests missatges en el seu sentit més estricte, és més necessari, encara, que el gabinet de premsa sigui el responsable de la relació amb els mitjans donat que és qui més s'acosta al seu llenguatge.
Abraham del Moral, comunicació Corporativa i Relacions Ciutadanes de l'Hospital de la Santa Creu i Sant Pau.
Consulteu aquí la presentació de la jornada.
Ens movem per les persones - Mirem al futur amb una mirada oberta
La Unió València, 333 baixos - 08009 Barcelona (Barcelona) Tel. 93 209 36 99