A continuació es recullen les aportacions més rellevants dels professionals d'infermeria sobre els quatre blocs temàtics en què es va organitzar el debat:
El model sanitari
- S'ha de transitar del model biomèdic a un model centrat en la persona.
- La infermeria, dins d'aquest model, pot ser un pilar idoni i central a partir del qual pivotin la resta de processos assistencials.
- Cal un sistema de pagament coherent amb el model de futur i, per tant, és necessari evolucionar del pagament per activitat a un sistema basat en resultats.
L'organització (clima, participació i implicació)
- Les Comissions Clíniques constitueixen una fórmula de participació dels professionals en la gestió i millora de la qualitat.
- És imprescindible la millora de la comunicació interna: els directius han de donar a conèixer la informació fent partícips als professionals de les decisions estratègiques i, alhora, han de transmetre i reforçar els valors institucionals.
- Es percep que es disposa de llibertat per donar la pròpia opinió sobre la millora dels processos.
Lideratge i gestió clínica
- Cal fomentar ambients de treball i espais de temps per a la reflexió compartida i la gestió del coneixement. A més, s'ha d'entendre que el coneixement forma part del treball assistencial.
- El lideratge en aquesta transició és fonamental. Implica una visió eolítica i de conjunt del procés assistencial, també a nivell territorial.
- S'han de crear espais propicis per a la innovació, que requereix de respecte a l'autonomia dels professionals.
La professió (competència i avaluació)
- L'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES) obre la possibilitat de nous desenvolupaments competencials per a la infermeria, però també genera el debat sobre rols i funcions dels especialistes.
- Les competències han de ser recertificades periòdicament.
- Calen espais de debat sobre el rol de la infermeria en el disseny de sistemes i models sanitaris.