La Unió vol ser un model de convivència entre organitzacions sanitàries, sociosanitàries i d'atenció a la dependència, i de diferent titularitat jurídica. D'acord amb la diversitat d'entitats que la formen, constitueix una realitat de gestió complexa que, liderada amb valors, pretén la defensa dels legítims interessos de les entitats que aglutina.
A partir de valors compartits, volem fomentar un comportament ètic en les organitzacions, els seus òrgans de govern, en els executius i els professionals cercant en tota activitat l'excel·lència en els resultats de servei, la innovació constant i el desenvolupament de les persones, convençuts que aquests paràmetres són facilitadors de la sostenibilitat de les empreses dins el teixit social.
Per aquest motiu, la III Jornada Associativa de La Unió s'ha centrat en L'ètica empresarial a les organitzacions sanitàries i socials. Fruit de l'anàlisi dels quatre grups de treball:
- l'ètica del bon govern
- la responsabilitat social corporativa en la gestió de les persones
- el model d'atenció a la dependència
- els aspectes ètics de la col·laboració publicoprivada
Cada grup ha elaborat les seves pròpies conclusions però us volem presentar unes reflexions finals:
- Identifiquem com a bones pràctiques de l'actuació dels òrgans de govern les de retre comptes a tots els grups d'interès (stakeholders); establir i aplicar mecanismes d'auditoria tant interna com externa; apropar l'òrgan de govern als professionals; vetllar pel conflicte d'interès, i el compromís d'avaluar el comportament ètic de l'organització. En aquest sentit, es valora que el Codi de Pautes i Conductes de La Unió genera adhesió i conté principis i valors plenament vigents.
- En la responsabilitat social corporativa orientada a les persones, cal fomentar el desenvolupament professional capaç d'exercir un lideratge transformacional dins les organitzacions en l'entorn de canvi permanent i de necessitat de sostenibilitat econòmica i social. Per això, les polítiques en la gestió de les persones han d'adquirir una orientació que valori l'avaluació contínua i la meritocràcia amb relacions articulades sobre la confiança.
- L'adopció de bones pràctiques en l'atenció a les persones amb dependència s'ha orientat, des de la provisió, a cercar l'equitat, el reconeixement de la diferència, la promoció de l'autonomia, la coresponsabilitat i la participació de les persones. Aquests valors no sempre han estat presents en el desplegament del model d'atenció a la dependència que es preveia en la llei.
- La col·laboració publicoprivada requereix un codi ètic i de conducta compartit per les parts, que reconegui les virtuts i l'aportació tècnica i de gestió de cadascú, a partir d'una relació de confiança, que posi en valor la qualitat tècnica dels projectes i es fonamenti en la transparència i el retiment de comptes. Orientar-se a aquests valors serà l'eix per a una cooperació eficaç i eficient en els territoris.