L'any 2010 la Xarxa Sanitària i Social de Santa Tecla va iniciar, dins l'àmbit social de l'organització, la implementació d'un model referent en la feina diària de l'entitat, tenint en compte la manera de treballar en xarxa que la defineix: l'equip i el treball transversal.
La Xarxa Sanitària i Social de Santa Tecla es troba ubicada a dos comarques: el Tarragonès i el Baix Penedès, i gestiona diferents recursos dins l'àmbit assistencial i social.
Dins l'àmbit social trobem:
Donat el creixement que, paulatinament, ha experimentat l'àrea social dins el conjunt de la institució, es va plantejar la necessitat de donar resposta a la demanda de suport creixent que els professionals en cures demanaven. D'aquesta manera va sorgir un equip transversal que compta amb el suport de diversos professionals. La idea és el treball en equip i, per tant, es tracta de tenir professionals experts que actuen com a figures transversals per donar un millor servei a l'usuari. Aquest equip està format per diferents perfils tècnics que treballen, bàsicament, en quatre àrees:
És la figura de la coordinadora d'AVD's qui fa que aquests equips actuïn de manera transversal en funció de les necessitats. D'entre tots aquests professionals el personal especialitzat en AVD's és el més novedós, ja que és aquell qui controla tots i cada un dels aspectes de la vida diària i aporta la seva experiència per donar una major qualitat al servei.
És en el servei d'atenció a domicili (SAD) on la manera de treballar amb aquest model referent ha tingut més impacte. En el SAD, els professionals que treballen sols i aquest suport els dóna seguretat i confiança, a banda de millorar les tasques que es realitzen al domicili. Es garanteix, per tant, la qualitat en l'atenció a l'usuari en el domicili i es dóna suport a les famílies amb l'assessorament d'un expert.
El circuït que se segueix és el següent:
La treballadora familiar sol·licita assessorament per una circumstància concreta a la coordinadora del SAD. Aquesta parla amb la responsable de l'equip, la coordinadora d'AVD's, a la qual s'explica el cas concret que requereix del seu suport i/o valoració.
S'acorda una visita a domicili amb la família a fi d'analitzar la seva feina in situ i observar l'entorn del domicili. Es fa una valoració integral de la situació les condicions del domicili i la necessitat real que s'observa.
Una vegada plantejada d'aquesta manera la situació, la responsable de l'equip realitza un diagnòstic i presenta un informe de les necessitats que s'han detectat a la Coordinadora del SAD i es torna a pactar una nova visita al domicili. Prèviament, es parla amb la treballadora familiar per donar-li unes pautes a seguir, que seran aquelles que s'explicaran a la família.
Si la coordinadora d'AVD's valora el suport d'un altre professional de l'equip transversal, es posa en contacte directament amb aquesta persona. Si es considera la necessitat d'un recurs extern, la coordinadora del SAD deriva l'usuari o sol·licita el recurs.
El seguiment de l'evolució es fa conjuntament entre la coordinadora del SAD i la coordinadora d'AVD's i, en aquells serveis que són de titularitat municipal, es fa un informe inicial de la valoració i diagnòstic i del seguiment que el cas requereix, i s'envia a Serveis Socials, en concret, a la treballadora social referent.
És necessari comptar amb el suport coordinat de tots els professionals que aborden el treball amb l'usuari, per tal de no duplicar esforços i treballar tots en la mateixa línia.
Els objectius de l'equip transversal són clars: assessorar, formar els professionals i les famílies i atendre les persones que ho necessiten. La feina ha donat els seus fruits, tot i que, a vegades, no és fàcil.
Els usuaris formen part de tota la Xarxa Sanitària i Social de Santa Tecla només amb l'accés primigeni a un recurs i la Xarxa també aprofita les sinergies generades pel fet de trobar-se dins la institució, i que ofereix una visió global i de continuïtat en la tasca de cuidar els altres.
Podeu accedir a la presentació del projecte "Equip en xarxa: apropar els professionals de la dependència al domicili", a càrrec d'Anna Gómez, coordinadora del Servei d'Atenció a Domicili, i Carme Villegas, coordinadora d'Atenció al Resident i AVD de la Xarxa Sanitària i Social Santa Tecla.
Ens movem per les persones - Mirem al futur amb una mirada oberta
La Unió València, 333 baixos - 08009 Barcelona (Barcelona) Tel. 93 209 36 99