La primera intervenció de la jornada va ser a càrrec de Josep M. Canyelles, promotor del think thank www.responsabilitatglobal.com i assessor d'empreses, governs i organitzacions en Responsabilitat Social Empresarial (RSE), i es va centrar en el sentit estratètic de la RSE. Per començar la seva presentació, Canyelles va destacar que “hi ha moltes més PIMES de les que pensem que gestionen RSC”. I va posar exemples de petites empreses –Tecnol, La Fageda, KH Lloreda, Gutmar, Sweet Centre o, fins i tot el cas d'un emprenedor d'Igualada– que són socialment responsables i que han integrat aquesta filosofia en la seva manera de fer. “Per fer RSC no és rellevant si l'empresa és gran, petita o és un autònom. El que està clar és que no trobarem cap empresa mediocre que desenvolupi accions de Responsabilitat Social”, va assenyalar.
En començar la seva intervenció, va posar de manifest que la RSC és un estil de gestió que s'ha d'integrar a l'empresa i a la seva estratègia. Segons va puntualitzar, “la RSC ha de tenyir totes les àrees d'una empresa i no s'ha de confondre amb un llistat de bones pràctiques”. També va introduir el concepte de la R+D com a acció socialment responsable, ja que significa un esforç per mantenir la viabilitat de l'empresa, per créixer, aconseguir més llocs de treball i mantenir l'ocupació al territori. Josep M. Canyelles va incidir en la importància de continuar desenvolupant accions de RSC en moments de dificultats econòmiques. Tal com va afirmar, “hi ha empreses que han arribat a assolir els seus objectius gràcies a la RSC i per aquesta raó, en moments de crisi, segueixen apostant per aquest tipus d'accions. Aquestes són les organitzacions que realment han integrat la RSC com a estratègia” i va assegurar que, si hi ha empreses que han deixat de ser socialment responsabes perquè hi ha crisi, és perquè l'aplicaven només per qüesrions d'imatge. Segons l'expert, les entitats que duen a terme accions de RSC i les integren i les vinculen a l'organització són les són coherents amb la seva estratègia i aconsegueixen aportar més valor a l'empresa.
En acabar, Canyelles va recordar que “al sector salut s'ha d'integrar la RSC com a concepte estratègic, com a objectiu de desenvolupament de l'empresa, per que aporti valor” i va demanar que se superi l'abordatge de la RSC com un mer conjunt de bones pràctiques.
Ens movem per les persones - Mirem al futur amb una mirada oberta
La Unió València, 333 baixos - 08009 Barcelona (Barcelona) Tel. 93 209 36 99