El mes de febrer del 2003 un grup de professionals guanya un concurs públic obert per l'empresa pública Parc Sanitari Pere Virgili per a la provisió de serveis d'AP de dues àrees bàsiques de salut a Barcelona: Vallcarca i Sant Gervasi.
Els centres passen a incrementar el nombre d'entitats de base associativa ja existents a Catalunya, que a partir de llavors són 12 ABS, gestionades per 10 entitats amb més de 400 treballadors i que donen cobertura a 250.000 habitants. Des de l'any 2003 no ha estat possible obrir altres EBA malgrat la voluntat expressada per un nombrós grup de professionals d'AP d'engegar nous projectes EBA.
A l'hora de produir-se el canvi de model de gestió a les ABS Vallcarca i Sant Gervasi es produeix també la reforma de l'atenció primària que quedava pendent. Les ABS donen servei a 60.000 habitants amb un 19% de majors de 65 anys, ocupen una àrea de 20 quilòmetres quadrats de la zona nord de Barcelona i cobreixen àrees de gent amb rendes molt altes i de gent amb rendes baixes. Els antics professionals que ja treballaven als centre passen a dependre funcionalment de l'EBA Vallcarca, però segueixen depenent orgànicament de l'Institut Català de la Salut. Antics i nous treballadors junts avui en dia sumen 84 professionals.
L'equip directiu disposa d'autonomia per definir les polítiques de contractació de personal i retributiva dels professionals: increments salarials, distribució fixa/variable, estratègia d'incentivació, etc. Amb la partida general del contracte l'equip fa front a la compra del material necessari i a la dels serveis auxiliars: informàtica, assessoria fiscal, assessoria laboral, etc.
L'equip disposa d'una partida específica per poder contractar amb els proveïdors de l'entorn les proves complementàries: Hospital de Sant Rafael, Clínica Delfos, Clínica Corachan, CETIR, Laboratoris APA, etc.
L'equip s'organitza en àrees de responsabilitat. Cada àrea és dirigida per un membre de l'equip directiu que compatibilitza la seva responsabilitat amb les tasques assistencials, agrupa als professionals del centre interessats a desenvolupar aquella àrea i disposa d'un pressupost específic.
L'equip disposa d'autonomia per definir la seva manera de funcionar: distribució de tasques entre els diferents professionals del centre, agendes i torns de treball, atenció domiciliària, cartera de serveis, etc.
Alguns exemples:
Davant la gran extensió de l'àrea i el canvi massiu de metges que es va produir al principi, es va repartir el territori en àrees concretes per a cada metge i infermer. Això permet recuperar la figura del metge de barri que atén, no tan sols tota la família, sinó també tot l'edifici o l'illa de cases amb les sinèrgies que això provoca a les visites domiciliàries agrupades en una zona o la facilitat d'obtenir informació dels malats a casa dels veïns.
En la mateixa línia, es va alliberar un metge i un infermer, a qui es va afegir la treballadora social, per crear una unitat d'atenció domiciliària que es fa càrrec de l'atenció domiciliària aguda i dóna suport a la domiciliària complexa.
L'equip desenvolupa aquells camps en els quals té més interès. L'atenció comunitària ha estat un dels que més s'ha desenvolupat a casa nostra: creació de la consulta jove per atendre els adolescents amb la creació d'un blog, presència a Ràdio i Tele Gràcia, desenvolupament màxim del programa Salut i Escola i la creació d'un nombre elevat de grups d'activitat comunitària.
Aquesta autonomia de gestió dóna com a resultat un entorn de treball molt satisfactori per als professionals que poden desenvolupar al centre tot el seu potencial. Aquesta satisfacció professional és, sens dubte, un dels motius que provoca l'altíssim grau de satisfacció que demostren els nostres usuaris a les enquestes de satisfacció del Catsalut.
Lluís Gràcia, Director EAP Vallcarca-Sant Gervasi.
Consulteu aquí la presentació de la jornada.
Ens movem per les persones - Mirem al futur amb una mirada oberta
La Unió València, 333 baixos - 08009 Barcelona (Barcelona) Tel. 93 209 36 99