US DE COOKIES
Utilitzem cookies necessàries de sistema per al correcte funcionament de la web i cookies opcionals de Google Analytics per obtenir estadístiques de visita.
 +info

Configuració cookies

  • Necessàries

    Les cookies necessàries són absolutament essencials perquè el lloc web funcioni correctament. Aquesta categoria només inclou galetes que garanteixen funcionalitats bàsiques i funcions de seguretat del lloc web. Aquestes cookies no emmagatzemen cap informació personal.

    NomProveïdorPropietatFinalitatCaducitat+info
    _GRECAPTCHAgoogle.comPropiaProveir protecció antispam amb el servei reCaptcha6 mesos
    cc_cookie_accept_2024uch.catPropiaUsada per confirmar que l'usuari ha confirmat / refusat les cookies (i quins tipus accepta)1 any
    CMS_UCH_2013uch.catPropiaCookie técnica: cookie de sessió PHP. Guarda l'id de sessió d'usuari.al acabar la sessió

  • Anàlisi

    Les cookies analítiques s'utilitzen per entendre com interactuen els visitants amb el lloc web. Aquestes cookies ajuden a proporcionar informació sobre mètriques, el nombre de visitants, el percentatge de rebots, la font del trànsit, etc.

    NomProveïdorPropietatFinalitatCaducitat+info
    _gaGoogle AnalyticsDe tercersCookie d'anàlisi o mesurament: Tracking per part de google per google analytics1 minut
    _ga_GHR57CGY9V2Google AnalyticsDe tercersCookie d'anàlisi o mesurament: Identifica els usuaris i proporciona informació sobre com els usuaris troben la pàgina web i com la utilitzen per a realització d'Informes estadístics2 anys

ConfigurarRebutjar totesAcceptar totes

L’ètica vers l’usuari

L’ètica vers l’usuari

En els darrers anys, la pràctica professional en el camp d'intervenció social ha variat substancialment. D'una banda, s'ha passat d'una praxis provinent de la beneficència, poc professionalitzada, en un context molt directe amb la persona i amb menor complexitat de les estructures, a una pràctica molt més diversa, amb molts professionals implicats, amb realitats socials i familiars que s'han diversificat i una massificació de la demanda.

Aquesta evolució no ha anat acompanyada, encara, d'un reconeixement clar i explícit del treball social com una especialitat més en l'entramat de serveis públics d'atenció a les persones, en què el treballador social queda sovint com el darrer del grup, per solucionar els temes quan ja no hi ha més sortida.

Paradoxalment, a Catalunya, el desenvolupament dels Serveis Socials, a partir de la Llei 12/2007, es pretén fer amb una aposta ferma pel professionalisme del treball i l'educació social, procés en el qual els criteris ètics han de ser protagonistes, fins al punt que formen part dels principis rectors del sistema públic de serveis socials a casa nostra. Així, el respecte pels drets de la persona i la seva dignitat i el foment de l'autonomia personal són idees clau que han de tenir la seva translació a la pràctica social.

Sobre aquesta base s'articula l'entramat de drets i deures adreçats als ciutadans, usuaris dels serveis socials, i alhora vinculen també a tots els professionals que han de donar-los atenció. Parlem, doncs, del dret de l'usuari a la informació, requisit previ i necessari per poder fer una elecció dels diferents recursos socials que el professional li pugui oferir per donar resposta a les seves necessitats.

Aquesta informació ha de ser veraç i honesta en funció de les possibilitats i integrant en la mesura del possible les preferències de l'usuari. D'altra banda, el foment de l'autonomia personal implica que, dins les diferents possibilitats, cal optar sempre per potenciar aquella més favorable a la plena autonomia de la persona i que minimitzi el seu estatus de dependència física, psíquica, social o familiar. Cal comptar amb el parer de l'usuari i donar-li capacitat de decisió, integrant el seu entorn familiar i de suport.

Un altre element clau és la preservació de la confidencialitat de la informació, treballant amb criteris restrictius, compartint aquelles dades que sigui imprescindible dins dels equips per a una atenció correcta, però obviant compartir tot allò no necessari per evitar riscos. Alhora, l'usuari ha de tenir coneixement de quina informació serà compartida i amb qui, establint d'antuvi les regles del joc.

Finalment, és imprescindible fer esment de l'apartat dels deures, ja que l'usuari ha de correspondre al sistema, que li facilita el compliment dels seus drets, amb la responsabilitat en un bon ús de les prestacions que li són reconegudes, per un principi de justícia social i alhora de solidaritat amb la resta de ciutadans, tributaris de rebre prestacions socials.

Podeu accedir a la presentació de Núria Terribas, directora de l'Institut Borja de Bioètica de Barcelona (Universitat Ramon Llull).

Ens movem per les persones - Mirem al futur amb una mirada oberta

La Unió  València, 333 baixos - 08009 Barcelona (Barcelona)  Tel. 93 209 36 99
Creu de Sant JordiMemorial Josep trueta Web Mèdic Acreditat. Veure més
informacióDNV - Certificat del Sistema de Qualitat ISO9001Agenda 2030
Data última actualització: 30/05/2025