La transformación del ICS, un cambio necesario

La transformación del ICS, un cambio necesario

El projecte de transformació i modernització de l'Institut Català de la Salut (ICS), des del qual es presta el 70% de l'atenció primària i el 30% de l'atenció hospitalària amb una plantilla de 35.000 treballadors, està aixecant polseguera. Es critica, per exemple, el fet de voler integrar alguns dels seus recursos sota la figura jurídica del consorci.

El 2007, l'ICS va deixar de ser un ens gestor de la Seguretat Social per convertir-se en una empresa pública. L'objectiu principal era la descentralització territorial, atorgant als centres més autonomia en la gestió dels recursos.  Recentment, la institució s'ha integrat al Servei Català de la Salut -com la resta de consorcis i empreses públiques de la Generalitat- i, encara que, de moment, sembla aturat l'intent de convertir-la en diverses empreses públiques, la seva transformació segueix en marxa.  

En qualsevol sector, i en especial en el sanitari, els gestors tenen l'obligació d'adaptar i orientar els sistemes d'organització de les institucions per oferir la millor resposta a una demanda canviant i, alhora, cercar l'eficiència que els ciutadans exigim en la gestió dels recursos públics. En aquest sentit, la nova etapa que es planteja per a l'ICS preveu autonomia de gestió en el territori, la integració de l'atenció primària i els hospitals, i la promoció d'aliances amb altres proveïdors assistencials propers. Aquests paràmetres obligaran a repensar el seu centre corporatiu, que, a més de vetllar per les decisions territorials, haurà de gestionar les seves sinergies en logística, central de compres, d'informació, etc. En aquest marc, és perfectament factible la convivència del personal estatutari (funcionaris de l'ICS) amb el personal laboral.

Tot gestor del sector sanitari és conscient de les dificultats que comporta modificar estructures o incorporar canvis en la jornada laboral, per posar alguns exemples. És normal, afecta les persones i sempre resulta complicat. Tot i així, últimament en el sector concertat s'han introduït, amb acord dels sindicats, modificacions salarials, canvis en la jornada laboral i en el règim d'atenció continuada (guàrdies), entre d'altres, que han permès una millor adequació de la demanda i fer viables les institucions.

En el cas del personal estatutari, aquestes qüestions són pràcticament inabordables, ja que qualsevol modificació de les condicions del treball implica una crítica cap al sistema en general i, darrerament, s'acaba amb l'afegitó de “la privatització”. Caldria fer un esforç per tal que els interessos generals estiguin per damunt dels individuals i plantejar-se per què és tan difícil arribar a acords en el règim estatutari. Però, en canvi, sí ha estat possible assolir-los en el sector concertat, per no esmentar altres sectors d'activitat.

Per continuar millorant en resultats i garantir la sostenibilitat del sistema sanitari català, són necessàries diverses reformes estructurals i la transformació de l'ICS és una d'elles. La integració d'alguns dels seus recursos sota la figura jurídica del consorci és una opció legítima, ja que aquesta fórmula s'ha demostrat vàlida i, en més de tres dècades, ha donat una resposta satisfactòria a la població atesa en el marc dels recursos disponibles. Cal, per damunt de tot, apostar per la bona gestió, la transparència i el retiment de comptes, independentment de la figura jurídica i la titularitat de les entitats.


2 Comentarios
Comentarios
No és cert que a l'ICS no s'hagin aplicat mesures. Una simple comparativa de les accions dutes els darrers anys en matèria de jornada i de salaris desmenteixen el que s'expressa en aquesta publicació.
Siguem seriosos i diguem les coses que són i no pas les que no són.
Que l'ICS és millorable segur que sí, però que s'ha fet molt més que al sector concertat per reduir la despesa també és cert.
Si en té dubtes demani la informació als seus gestors o, senzillament, comprovi l'evolució del preu pressupost, totalment públic, no envoltat de l'opacitat d'altres empreses del sector sanitari.
09/09/2014
Pep
Lastima no pasase igual con otros sectores , como siempre la Sra. Ris sabe bien de lo que escribe Un abrazo amiga
09/09/2014
V. Botella

Deja tu comentario
Notificación vía correo electrónico de los nuevos comentarios
La Unió se reserva la no publicación de los comentarios que por su contenido no respeten las normas básicas de educación, civismo y diálogo.
La Unió
València, 333 baixos
08009 Barcelona (Barcelona)
Tel 93 209 36 99
uchuch.cat
Creu de Sant JordiMemorial Josep trueta Web Mèdic Acreditat. Veure més
informacióDNV - Certificat del Sistema de Qualitat ISO9001Agenda 2030
Fecha última actualización: 06/05/2024