El sector de la gent gran alerta de l’aparició de “deficiències històriques” a residències i centres de dia per l’eliminació de les mesures econòmiques

Del 20/05/2022 al 31/05/2022

La derogació dels recursos afegits durant la COVID-19 tindrà un impacte a les ràtios de professionals i suposarà tornar a fer l'atenció prèvia a la pandèmia

“Patim un infrafinançament històric com a sector i és imprescindible que el Govern aporti nous recursos per mantenir una estructura que havia beneficiat un col·lectiu molt vulnerable”

Barcelona 20.05.22 L'Associació Catalana de Recursos Assistencials (ACRA), el Consorci de Salut i Social de Catalunya (CSC) i La Unió Catalana d'Hospitals (La Unió) lamenten l'eliminació de les mesures econòmiques associades als protocols de la COVID-19 i alerten de l'aparició de “deficiències històriques” perquè no podran mantenir una ràtio de professionals necessària que havia permès millorar l'atenció de la gent gran. “Aquests dos últims anys hem incrementat el personal d'atenció directa, hem sectoritzat els nostres espais per personalitzar més l'atenció, hem esponjat els centres, i ara no podem tirar enrere tot això. És imprescindible un fons extraordinari per part del Govern si volem que es mantinguin totes les mesures que hem implementat i no haver de tornar al nivell d'atenció previ a la pandèmia”, alerten.

La publicació aquesta setmana del Reial Decret 5/2022, de 17 de maig ha comportat la derogació d'un seguit de mesures econòmiques a residències i centres de dia que havien enfortit l'atenció cap un col·lectiu tan vulnerable com el de les persones grans amb dependència. Tot això decau, però al mateix temps es segueix mantenint un protocol específic, l'anomenat Procediment d'actuació enfront de casos d'infecció pel nou coronavirus SARS-CoV-2 que segueix fixant mesures especials de protecció a l'àmbit residencial, una “contradicció flagrant” per a les empreses i entitats del sector, que demanen “coherència” al Govern i més “recursos” en previsió de nous rebrots o empitjoraments de la situació epidemiològica, i més tenint en compte que les darreres setmanes han empitjorat les dades a l'àmbit assistencial, amb més contagis de caràcter asimptomàtic o lleu.

Les patronals alerten d'un “infrafinançament històric, agreujat per l'encariment de costos materials i de subministraments, amb unes tarifes públiques de residència i centre de dia que en els últims deu anys s'han incrementat molt lentament.

Per altra banda, les organitzacions empresarials volen seguir avançant en la integració social i sanitària i redefinir el model d'atenció a residències en cooperació amb l'administració per tal de garantir un sistema de màxima qualitat, ben finançat i sostenible en els propers anys. Per últim, demanen al Govern el compliment dels acords econòmics pactats amb l'anterior executiu per garantir la viabilitat del Conveni GERCAT per a millorar les condicions laborals dels professionals, el principal actiu de l'atenció a les persones.

Així mateix valoren la voluntat de la conselleria de Drets Socials d'enfortir el treball conjunt i continuat amb el sector per compartir els reptes més immediats i les respostes necessàries per afrontar el seu subfinançament i millora de la qualitat per fer front amb solvència a les necessitats creixents en l'àmbit de l'atenció a la dependència.

Premsa: Cristina Aragüés 648 09 19 15

Data última actualització: 27/03/2024