
Durant la reunió es van tractar els temes següents:
- Estat actual de la posada en marxa del procés d'acreditació d'Equips d'Atenció Primària (EAP), a càrrec del Sr. Josep Davins, subdirector general de Serveis Sanitaris del Departament de Salut. Hi assisteixen, també, Roser Vallés, directora general d'Ordenació i Regulació Sanitàries, Luisa López, cap del Servei d'Acreditació, i Aurora Jover, subdirectora d'Avaluació i Inspecció d'assistència Sanitària. Roser Vallés va informar que el procés d'acreditació dels EAP es troba en la primera fase de desenvolupament i en la qual s'estan realitzant proves pilot. També va explicar que l'acreditació es realitzarà sense auditoria externa, amb inspectors formats per la Fundació Avedis Donabedian (FAD) i com a única despesa les taxes corresponents. Des del Departament de Salut volen impulsar l'acreditació preventiva amb plans de millora sense sanció. Josep Davins va començar la presentació amb una reflexió del motiu pel qual l'acreditació va lligada amb el projecte 1.3 del Pla de Salut: Promoure les polítiques de seguretat i de qualitat clínica. També va fer referència al decret 86/2014 del 10 de juny en el qual s'estableix el sistema d'acreditació d'equips d'atenció primària a Catalunya i va explicar el procés d'acreditació: autoavaluació, avaluació externa, comitè d'acreditació, compra (entrarà en vigor un cop transcorreguts 3 anys de la vigència del decret) i seguiment. Tot seguit, va fer un repàs de la metodologia per a l'elaboració dels estàndards, comentant els resultats de la prova pilot 2010 i fent èmfasi que el nombre d'estàndards actuals és de 347 (abans 379) dels quals 92 són de planificació. A continuació va presentar la implantació progressiva de l'acreditació: 2014, 45 EAP; 2015, 155 EAP; 2016, 165 EAP. Va clarificar que s'avalua l'EAP i, per tant, si una organització té més d'un EAP s'han de diferenciar si els estàndards són de l'equip o de l'organització. Finalment va presentar l'aplicació informàtica per al procés d'acreditació, eina orientada a facilitar les fases de l'acreditació.
- Píndola d'experiències en AP: Espai interconsulta: millorant la integració entre nivells, a càrrec de Montse Ureña, Direcció Atenció Primària del Consorci Sanitari de Terrassa (CST). Montse Ureña va presentar l'experiència de l'espai virtual de consulta com una millora de la resolució d'atenció primària. Com a punt de partida va explicar que els sistemes informàtics de l'hospital i d'AP del CST, tot i ser sistemes diferents, ara ja estan força integrats. El projecte es va iniciar amb els objectius de millorar el nivell de resolució d'AP, reduir el nombre de derivacions presencials de pacients, homogeneïtzar els criteris de derivació i actuació diagnòstica i terapèutica i detectar necessitats formatives dels EAP a partir de l'anàlisi de les consultes efectuades. Per la qual cosa han aplicat dos mètodes: el desenvolupament de les TICs i la coordinació AP-AE (Atenció Especialitzada). Després de 3 anys, els resultats mostren la bona acceptació del projecte amb 34 especialitats incorporades, amb el 81% de respostes en un marge igual o inferior a 7 dies. Es va comentar que ser una Organització Sanitaria Integrada (OSI) facilita la participació dels especialistes.
- Informació sobre la proposta del CatSalut d'assignació territorial i Sistema de contraprestació de l'atenció hospitalària. Es comenta que sobre atenció primària no hi ha novetats i es passa a informar sobre els temes que han avançat en l'atenció hospitalària.
- Informació i debat sobre les propostes del nou model DMA 2015. Es va informar que el CatSalut ha creat un grup de treball DMA 2015 que ja ha realitzat una reunió.
- Presentació del Servei de Benchmarking d'atenció primària de La Unió. Es va presentar la plataforma Benchmarking d'AP orientada a compartir dades quantitatives, experiències i accions de millora a traves de la participació de les entitats que manifesten la voluntat de voler formar-hi part i per tant, aporten la informació necessària i consensuada, prèviament amb el grup, que ha de contribuir a identificar les millors practiques. La plataforma permet l'automatització de dades, el retorn d'informació de forma immediata i disposar d'un fòrum d'intercanvi d'informació i d'idees. El grup de benchmarking es va constituir al 2011 i actualment hi ha 10 entitats que participen amb un total de 43 EAPs que comparteixen 50 indicadors. El servei que ofereix la plataforma és un accés online 24*7, consulta i anàlisi d'indicadors, fòrum de debat, tres sessions presencials anuals per compartir les millors practiques i un informe anual que recull els principals aspectes treballats durant l'any. Es van presentar alguns resultats comparatius 2011-2014, noves àrees de treball per endegar i queda pendent, per a la propera reunió de la Comissió, entrar a la plataforma per mostrar la configuració i la visualització dels indicadors en format gràfic, així com les eines d'anàlisi.
- Presentació del Servei d'InfoClínic del CSC. Aquest punt es va traslladar a la propera reunió.
- S'avança en la preparació de la VI Jornada d'Innovació en Atenció Primària. Es va informar que la data de celebració la jornada serà el 12 de març de 2015 i com a data alternativa el 19 de març. La temàtica proposada és “Deixar de fer per fer-ho millor. Prevenció quaternària”. El programa inclourà una conferencia, la presentació dels resultats de les experiències guanyadores de l'anterior edició, dues taules, una d'experiències i una de debat i el lliurament de premis. Com cada any, la presentació de comunicacions i pòsters serà oberta a tot el sector.