US DE COOKIES
Utilitzem cookies necessàries de sistema per al correcte funcionament de la web i cookies opcionals de Google Analytics per obtenir estadístiques de visita.
 +info

Configuració cookies

  • Necessàries

    Les cookies necessàries són absolutament essencials perquè el lloc web funcioni correctament. Aquesta categoria només inclou galetes que garanteixen funcionalitats bàsiques i funcions de seguretat del lloc web. Aquestes cookies no emmagatzemen cap informació personal.

    NomProveïdorPropietatFinalitatCaducitat+info
    _GRECAPTCHAgoogle.comPropiaProveir protecció antispam amb el servei reCaptcha6 mesos
    cc_cookie_accept_2024uch.catPropiaUsada per confirmar que l'usuari ha confirmat / refusat les cookies (i quins tipus accepta)1 any
    CMS_UCH_2013uch.catPropiaCookie técnica: cookie de sessió PHP. Guarda l'id de sessió d'usuari.al acabar la sessió

  • Anàlisi

    Les cookies analítiques s'utilitzen per entendre com interactuen els visitants amb el lloc web. Aquestes cookies ajuden a proporcionar informació sobre mètriques, el nombre de visitants, el percentatge de rebots, la font del trànsit, etc.

    NomProveïdorPropietatFinalitatCaducitat+info
    _gaGoogle AnalyticsDe tercersCookie d'anàlisi o mesurament: Tracking per part de google per google analytics1 minut
    _ga_GHR57CGY9V2Google AnalyticsDe tercersCookie d'anàlisi o mesurament: Identifica els usuaris i proporciona informació sobre com els usuaris troben la pàgina web i com la utilitzen per a realització d'Informes estadístics2 anys

ConfigurarRebutjar totesAcceptar totes

Conferència 'Comunicació i l’entorn actual', del periodista Toni Aira

Conferència 'Comunicació i l’entorn actual', del periodista Toni Aira
Divendres 22/12/2017

Toni Aira_Assemblea General_Desembre 2017 (dintre) Durant l'acte de cloenda de la 114a Assemblea General Ordinària de La Unió, el periodista i professor de Comunicació Institucional i Política de la Universitat Pompeu Fabra, Toni Aira, va impartir la conferència 'Comunicació i l'entorn actual'. Al llarg de 20 minuts, va analitzar el procés de canvi que està patint tot l'àmbit comunicatiu a causa, fonamentalment, de la popularització de l'ús de les noves tecnologies i la variació dels hàbits i comportaments dels individus que ha provocat l'arribada de les xarxes socials.
 

Aira va iniciar la seva exposició assegurant que “comunicar és gairebé tot el que fem” i recordant una frase de Paul Watzlawick, estudiós de la comunicació, en la qual afirmava que “no es pot no comunicar”. És a dir, es comunica sempre, conscient o inconscientment, es vulgui o no, agradi o no, va especificar. En aquest sentit, el periodista va explicar que “l'avantatge que tenim a la nostra era és que cada vegada som més conscients de la importància que té la comunicació a les nostres vides i disposem de la tècnica i les noves tecnologies, la qual cosa fa que nosaltres mateixos siguem els nostres propis canals de comunicació i que els puguem controlar”.

D'altra banda, l'entorn actual és catòdic, va dir, un món audiovisual que ha acostumat a l'ésser humà a rebutjar la major part dels imputs que rep i a assimilar només una petita part, els més selectius. Així, actualment, les comunicacions i missatges que es retenen amb més facilitat concentren tres factors:

  • La personalització. La persona concentra el missatge.
  • La simplificació. Les coses s'han de dir de manera senzilla, amb poques paraules i es recomana transmetre les idees fonamentals en una frase, un titular.
  • L'impacte emocional. La generació amb més formació i informació és cada vegada més sensible a que se li arribi a la raó a través de les emocions.

Toni Aira_Assemblea General_Desembre 2017 (dintre)2 Des del punt de vista de la gestió de la comunicació de les institucions públiques i les entitats, va fer referència al fet que s'ha de tenir molt clar que l'actual context mediàtic porta a treballar més amb les percepcions que amb les realitats. Aquesta gestió també ha de tenir en compte les "fake news", notícies que corren com la pólvora pels grups de Whatsapp i les xarxes socials i que donen per fetes coses, siguin certes o no, a causa de la immediatesa i la contínua necessitat de canvi que té la societat. Aquest canvi permanent resulta necessari per evitar que el públic es distregui, però també afecta la credibilitat, va apuntar el periodista.
 

Per a Toni Aira, l'entorn mediàtic “ens obliga a parar i a tenir un punt d'art de la invisibilitat. Per exemple, dues institucions com l'Església Catòlica i la Corona Britànica es mantenen perquè els temps no les han atropellat”. Avui, el context fa que els líders es vegin més, siguin més transparents i això desgasta, també en quant a credibilitat.

En aquesta situació, creu que les entitats han d'adaptar-se al temps i l'entorn actuals i tenir un Pla de Comunicació que deixi clar què no es pot no comunicar i que s'ha d'estar preparat per reaccionar. Igualment, han de ser conscients que, quan es té la força d'uns arguments i d'un col·lectiu, es poden explicar les coses i fer-ho en bones condicions per obtenir els resultats desitjats, va destacar.

Al següent vídeo es pot veure la intervenció de Toni Aira íntegra.

Toni Aira_Assemblea General_Desembre 2017 (vídeo)

Ens movem per les persones - Mirem al futur amb una mirada oberta

La Unió  València, 333 baixos - 08009 Barcelona (Barcelona)  Tel. 93 209 36 99
Creu de Sant JordiMemorial Josep trueta Web Mèdic Acreditat. Veure més
informacióDNV - Certificat del Sistema de Qualitat ISO9001Agenda 2030
Data última actualització: 19/06/2025