Temes tractats durant la reunió:
I Part
Presentació del Centre de Prevenció i Tractament Anorèxia i Bulímia, Centre ABB, per part d'Enric Armengou, director mèdic. Aquesta entitat privada neix l'any 1998 per oferir orientació, diagnòstic i tractament dels trastorns de la conducta alimentària (TCA). Es comenten les diferents unitats i serveis del Grup ABB, destacant la Unitat TCA i la Unitat d'obesitat infantil, a més d'altres programes vinculats a l'exclusió social i la pobresa. També es fa referència als valors de l'entitat com són l'atenció centrada en la persona i les seves circumstàncies; l'atenció personalitzada; el treball en xarxa pediatre-tutor-terapeuta; la inclusió de la família en el procés; la intervenció ecològica; l'eficàcia i l'eficiència.
S'expliquen els reptes amb què es troben actualment com, per exemple, l'augment de TCA en adults (exigència social més alta), l'augment de trastorns alimentaris en edat infantil i l'augment de trastorns d'afartament infantil associats a la crisis. Per finalitzar, es comenten breument els diferents programes d'atenció i el procés des de l'ingrés fins a l'alta.
II Part
- Seguiment dels temes d'entorn: recursos humans i relacions laborals, seguiment dels temes vinculats a la concertació i informació de la reunió del Consell de Direcció del dia 9 de febrer.
- Seguiment dels temes de sector:
- Seguiment del treball realitzat en l'àmbit del Pla Integral de Salut Mental. Pel que fa a la línia estratègica referida a l'atenció infantil i juvenil, s'informa que el passat 28 de gener es va fer la reunió amb el Departament d'Ensenyament, el grup de treball del Pla Integral i la representant de Presidència. Es va apuntar que el nou decret d'ensenyament especial sobre l'educació inclusiva està en fase de revisió. D'altra banda, es van abordar les accions prioritzades en el Pla Integral, fent èmfasi en dues:
- Creació d'unitats funcionals conjuntes CDIAP-CSMIJ-EAP. Ens van informar d'una prova pilot a set territoris que s'ha dut a terme, a persones amb TEA, i que està pendent d'avaluació. Treballen amb la idea d'incloure altres casuístiques i universalitzar un model. Ens presentaran els resultats.
- Definir una estratègia conjunta entre salut i ensenyament per millorar la qualitat de l'atenció. Ens van comentar que estan treballant en una proposta pedagògica d'abordatge de la gestió de l'aula on aproximadament el 15% dels alumnes presenten algun trastorn no diagnosticat i el 5% presenten algun diagnòstic de salut mental. La seva prioritat és treballar amb una visió col·lectiva i amb la finalitat de crear un context saludable. Ens van indicar que creuen que hem d'anar junts en la detecció precoç i el diagnòstic de salut mental, identificant la necessitat de la presencia del CSMIJ en el casos que sigui convenient. Com a pla integral vam manifestar estar-hi d'acord i la voluntat de trobar sinergies per treballar conjuntament.
- Seguiment de la implantació del Codi Risc Suïcidi. En general, no s'observen canvis i segueixen les dificultats tècniques. S'acorda plantejar aquesta qüestió en el marc del Pla Integral.
- Seguiment de la IV Jornada de Salut Mental de La Unió del pròxim 25 de març.
- Informació sobre la Llei 19/2014, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.
- Informació sobre la posada en marxa del Grup de treball vinculat a l'objectiu d'hospitals generals.
- Seguiment del projecte de lluita contra l'estigma en salut mental. Inici de la campanya d'OBERTAMENT.