Principals temes tractats:
- Compartim experiències: Projecte nova organització a càrrec de Rosario Morán García, coordinadora de Infermeria i responsable de Qualitat de Sant Joan de Déu Serveis Sociosanitaris Fundació Privada. Rosario Morán i Imma Moliz (infermera i responsable de metodologia) expliquen que la idea d'abordar una nova organització sorgeix arrel dels resultats de l'enquesta OPINA i del grup de treball per la certificació Libera-Care, amb la qual han observat que les necessitats del centre han canviat i es fa necessari donar una resposta ajustada a les noves exigències assistencials. Metodològicament, es crea un equip de treball interdisciplinari per determinar accions de millora orientades a: objectius pel pacient, objectius per les famílies, objectius pels professionals.
- Seguiment dels temes d'entorn:
- Informació de l'àmbit de Recursos Humans i Relacions Laborals. S'informa que s'ha rebut la noticia que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya ha desestimat la demanda interposada pel Sindicat Metges de Catalunya (a la qual s'hi van sumar altres sindicats) per impugnar el I Conveni Col·lectiu de treball dels hospitals d'aguts, centres d'atenció primària, centres sociosanitaris i centres de salut mental concertats amb el Servei Català de la Salut. (Vegeu El Missatger anterior per ampliar la informació).
- Informació sobre temes relacionats amb el Departament de Benestar Social i Família.
- Es comenta la reunió amb la Consellera Dolors Bassa i amb el director general de protecció social Joan Ramon Ruiz de 9 maig. (Vegeu El Missatger número 15 per ampliar la informació).
- Informació sobre el Projecte de Decret pel qual s'estableixen els requisits i garanties tècnic-sanitàries comunes dels centres i serveis sanitaris i els procediments per a la seva autorització i registre. S'informa que aquest projecte de Decret obeeix a una revisió integral de la normativa vigent (Decret 183/1981, Decret 118/1982, Ordre 24 de gener de 1983) en relació amb l'autorització i registre administratiu dels centres, serveis i establiments sanitaris assistencials. Es comenten alguns canvis observats en el text d'aquesta proposta en relació als documents vigents.
- Es modifica l'exigència d'obtenir l'autorització d'obertura i funcionament de tot centre o servei sanitari inclòs en l'àmbit d'aplicació del Decret, o sigui, que l'autorització sanitària de funcionament tindrà una vigència de cinc anys des de la data d'atorgament.
- S'observa un canvi de terminologia en la definició de centres. En el nou text es defineixen tipologies d'hospitals, entre ells hospitals sociosanitaris.
- Per a la sol·licitud de tramitació de l'autorització, es fixen terminis pels centres que ja estiguin autoritzats.
- Seguiment dels temes de sector:
- Informació de seguiment sobre els objectius de la part variable 2016. Després de la incorporació del nou Gerent de Serveis Assistencials, Ivan Planas, finalment s'han reiniciat les converses referents a la part variable del contracte 2016. Recordem que a finals del 2015 el CatSalut havia remès una primera versió dels objectius, a la qual La Unió i el CSC havien presentat conjuntament esmenes. Amb caràcter general es va sol·licitar:
- Una reducció del nombre d'objectius i, en concret, que sigui requisit per a la incorporació d'un objectiu l'existència d'una línia basal i, en la mesura del possible, l'existència d'un estàndard de referència. CatSalut es va comprometre a reduir el nombre d'objectius de cara al 2017 –especialment en l'àmbit d'especialitzada–. De cara a aquest any, tot i que tractarà de reduir el nombre d'objectius, no es pot comprometre donat que serà necessari negociar amb els diferents plans directors i unitats. Atenent a que ja estem al mes d'abril, aquesta negociació no podrà allargar-se en excés i per tant potser no s'aconsegueix una reducció significativa del nombre d'objectius.
- En relació amb la fixació de metes, que es consideri que l'esforç no és proporcional i per tant que el nivell d'exigència no pot ser igual per una entitat amb bons resultats que per una entitat amb resultats més pobres. Així mateix, es va sol·licitar que es consideri que no s'hauria de demanar una millora respecte la mitjana de Catalunya si no existeix un estàndard que acrediti que és òptim una reducció o increment respecte el basal. També es va posar de manifest que el nivell d'exigència de les Regions CatSalut és molt diferent. El CatSalut es va comprometre a recollir la informació sobre les metes fixades a cada proveïdor per part de les Regions i avaluar si existeix un tractament poc equitatiu en termes generals, tot i que s'admeti un cert grau de discrecionalitat per atendre a les particularitats territorials o d'un objectiu específic. Així mateix es va sol·licitar que en els nous objectius – o que modifiquin la meta respecte l'any anterior – en el càlcul de l'indicador es tingui en compte únicament el període des de la comunicació oficial fins a final d'any i mai retrospectivament.
- Una limitació en la inclusió de nous objectius en futurs exercicis, a la que CatSalut es va mostrar favorable. En aquest sentit, el propi CatSalut va proposar que tot objectiu passi un període de validació en què quedarà inclòs al contracte i serà avaluat i podran haver objectius amb implicacions econòmiques i sense, com a element de gestió qualitativa.
- Amb relació als nous objectius vinculats als projectes de desenvolupament de sistemes d'informació, se sol·licita un procés de racionalització que tingui en compte tant la factibilitat tècnica com les implicacions en termes de cost i que doni lloc a una calendarització ordenada dels projectes d'implantació.
- Una major coherència entre els objectius de la part variable i la resta d'estratègies de CatSalut, evitant duplicitats i contradiccions.
- En relació a les esmenes específiques de l'àmbit sociosanitari, a banda de reiterar les esmenes ja presentades en el document anterior, s'ha demanat que els objectius on es proposa una reducció de 48h a 24h en les publicacions a HC3 l'indicador només tinguin en compte el període des de la comunicació dels objectius fins a final d'any. Així mateix, s'ha esmenat la formulació dels objectius CPSS01 i MEPSS01 per considerar-la poc adequada (es demana un % mínim d'altes per èxitus amb una estada entre 2 i 20 dies). Per últim, s'ha demanat que es consideri que el sociosanitari no té capacitat d'incidir en els pacients no oncològics que rep i per tant no pot fer gaire pel compliment de l'objectiu CPSS02.
- Les darreres informacions rebudes del CatSalut indicarien que properament es podran tancar els objectius i que, sembla ser, s'hauria aconseguit disminuir el nombre d'objectius, tot i que no se sap encara en quins dels àmbits.