Joan Bayona, director de Serveis Generals del Parc Sanitari Pere Virgili, va ser l'encarregat de moderar la segona taula rodona de la jornada, en la qual es van exposar diferents ‘Eines per millorar la gestió de les infraestructures'. Van ser Rubèn Moragues, director de Serveis Generals de l'Hospital de la Santa Creu i Sant Pau; Raül Enríquez, cap d'Infraestructures i Serveis del Consorci Hospitalari de Vic; Mª Josep Planas, directora de Planificació i Experiència del Pacient de l'Hospital Sant Joan de Déu, i Joan Vila-Masana, director d'Infraestructures i Enginyeria Biomèdica de l'Hospital Clínic, els qui van donar a conèixer els mecanismes que han introduït als seus respectius centres per millorar la gestió de les infraestructures.
Així, Rubén Moragues va exposar ‘Com millorar la productivitat de l'equip de neteja', tenint en compte que es tracta d'un servei amb unes característiques molt particulars, ja que no totes les zones tenen el mateix nivell de risc ni requereixen la mateixa freqüència de neteja, per la qual cosa els horaris del personal són diferents. A més, els centres, en moments puntuals, necessiten serveis extraordinaris per cobrir vidres, alçades, terres, obres i avaries, imprevistos, infeccions, brots epidemiològics, etc.
D'aquesta manera, Moragues va explicar que estan treballant en el disseny d'un nou model de contracte amb l'empresa proveïdora del servei. S'ha abandonat el contracte per hores, que comportava l'assumpció de les ineficiències de la companyia, per centrar-lo en unitats diferenciades (classificació dels espais, sistemes de supervisió, necessitat de registre, control de la presència i compliment dels programes). Tota aquesta informació es pot gestionar gràcies a una eina informàtica i a la utilització de dispositius individuals. Finalment, va voler clarificar que aquest sistema de gestió de l'equip de neteja contempla unes garanties salarials i socials per als treballadors.
Per la seva banda, Raül Enríquez va explicar com ‘Optimitzar temps de resposta mitjançant la gestió de les ordres de treball de manteniment amb una plataforma mòbil'. Amb aquesta eina, a més de reduir el temps de resposta, el seu objectiu era eliminar el paper, integrar els arxius, incrementar el rendiment de les persones, i millorar la comptabilitat, la comunicació i el feedback amb el client. Tots aquests reptes els han aconseguit mitjançant la implantació del SAP, que considera d'entrada una tecnologia poc amigable, però funcional, i el disseny d'una app.
Enríquez es va mostrar molt satisfet del nou sistema de treball i va assegurar que encara es pot millorar. En aquest sentit, pensa que en el futur es pot disposar d'una major funcionalitat mitjançant una xarxa 4G o Wifi per evitar perdre el que es fa.
A continuació, Mª Josep Planas va parlar sobre la ‘Integració dels espais a pacients amb malalties pediàtriques' i de la importància que aquest aspecte ha tingut en la renovació de l'Hospital Sant Joan de Déu. Va afirmar que el disseny del nou centre es va fer amb un plantejament no només funcional, sinó també emocional i que transmet els valors de la congregació que el regenta: Humanisme, confiança, agraïment i coherència.
Tenint en compte que els seus pacients tenen una edat entre els 0 i els 18 anys, va explicar, s'ha intentat cobrir les necessitats de tots, procurant canviar la percepció de la seva estada i de la malaltia. Així, s'han utilitzat els animals com a element decoratiu integrador, s'ha jugat amb el calor de la fusta i la llum per donar confort i s'ha creat l'Espai Famílies per donar acollida en un únic espai als diferents serveis que poden necessitar els acompanyants dels nens ingressats. A més, per donar les gràcies per les col·laboracions que han fet possible aquest nou hospital, s'ha fet visible la imatge de les institucions que més hi han contribuït. sexprice
Finalment, Joan Vila-Masana va donar un ‘Nou enfocament de la gestió tecnològica de l'hospital i de la innovació'. Vila-Masana es va mostrar partidari en tot moment de la necessitat d'innovar per avançar. Així, va explicar que als seus col·laboradors els demana que, en cada nou encàrrec, hi hagi almenys una innovació i, a més, que aporti valor. Aquestes innovacions poden ser puntuals i fer referència a instal·lacions, equipaments i elements constructius, o poden estar integrades dins d'un projecte com a filosofia i procediment.
Per a Joan Vila-Masana, totes les innovacions depenen de l'aplicació del coneixement, que arriba per dues vies: la interna, mitjançant grups de treball transversals i multidisciplinaris, i l'externa, a través d'universitats, estudiants i divulgació. Amb aquesta reflexió, va concloure que el coneixement de la tecnologia clínica es troba en els centres sanitaris i que la tecnologia, cada vegada més complexa i híbrida, requereix de personal tècnic qualificat. Per acabar, va destacar que la tecnologia obre un gran canvi en el món de la sanitat i cal estar preparats perquè suposa una gran oportunitat.
Els documents adjunts contenen les presentacions dels diferents ponents:
Ens movem per les persones - Mirem al futur amb una mirada oberta
La Unió València, 333 baixos - 08009 Barcelona (Barcelona) Tel. 93 209 36 99